Vinter?

Nu börjar det bli kallt, i morse var det frost på bilrutorna och det är väl bara en tidsfråga innan snön kommer och det är inget jag ser framemot med tanke på de dålig bilarna vi kör med i hemsjukvården. Till vissa brukare får man ställa bilen och gå den branta backen upp till huset. På vinteren har de tydligen inte dubbdäck på bilarna då kommunen ska föregå med gott exempel när det gäller miljön.

Härom natten när vi var ute och körde fick vi sladd på bilen, som tur var körde vi inte snabbt. Vi snurrade ett halvt varv, över på andra sidan vägbanna tillbaka yttligare ett halvt varv och sedan fick vi kontroll över bilen. Efter det har jag blivit lite rädd för skarpa svängar och hög hastighet. Denna sladd blev en påminnelse om vilka krafter som det handlar om,  och då körde vi i bara i 50!! Nu föredrar jag att köra bilen själv. Vissa som har jobbat länge på natten känner vägarn väl och kör därför mycket snabbt. Fördelen med att köra själv är också att jag slipper bli åksjuk. Detta är ingen åkomma som jag tidigare har lidit av, men kroppen är inte van vid de krokiga och branta backarna och jag är inte heller van vid att jobba natt. Ännu värre blir det om jag jobbar med en kollega som röker, blä! Varför är det så att undersköterskor, ja även sjuksköterskor men framför allt undersköterskor på servicehem och hemsjukvården/ hemtjänsten nästan alltid röker?!? Vi jobbar ju ändå med hälsa!

Här kommer en lista på för och nackdelar med att jobba i Norges hemsjukvård:

Nackdelar
-Du  jobbar i dina egna kläder.
-Vårdhygienen är dålig.
-Det är (ofta) fysisk tungt.
-Du har litet medicinskt ansvar.
-Dåliga bilar.
-Saknar nära och kära där hemma.

Fördelar
-Bra betalt. (stort plus)
-Få utgifter, då bemanningsfirman står för hyra och resekostnader.
-Fin bostad, som delas med 3 kompisar.
-Kul att upptäcka en ny stad.
-Litet medicinskt ansvar

Till sist lite bilder från mitt distrikt:









/ Ta hand om er, och kör försiktigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0