Fin dag

I morse var det som sagt kallt. Frågade min första patient hur många grader det var ute, gissa? EN MINUSGRAD. Jag körde upp bland bergen och kan verkligen inte sluta påpeka hur fin naturen är här... åkte rätt högt uppe över havet, det var frost, solen hade gått upp, och i dalen över havet rörde sig slöjmoln över en spegelblank vattenyta. Var tvungen att stanna bilen, helt galet vackert!! Att komma hem till Sverige kommer att kännas platt... haha.
Hade sammanlagt 13 patienter som jag körde hem till idag. Hann nästan allt inom tidsramen, hittade fram till alla och fick chansen att njuta av denna fina dag.

Efter att ha pratat med alla mina sambos om sjukvården här i Norge kan man konstatera att vi alla tycker sjukvården skiljer sig ganska mycket jämfört Sverige. Som sjuksköterska är det som sagt mycket mer omvårdnad, mindre medicinsk teknik. Som sjuksköterska tar du inga blodprover, det finns "ansvariga sjuksköterskor" (fastanställda) på sjukhuset som delar medicin till patienterna och rondar. Utöver dessa medicinansvariga sjuksköterskor finns ett antal sköterskor som har hand om patienterna, sköter omvårdnadsarbetet och ger vid behovs-medicin. Då har man max hand om 3-5 patienter, vilket känns helt fantastiskt istället för 8-10 st patienter man ansvarar för i Sverige, som man även ska dela medicin till, ta prover, koppla olika dropp, ronda, anhörigkontakt... Man får helt enkelt mycket mer tid till patienterna här. Och nästan dubbelt så bra betalt!
En sån sak som engångs-tvättlappar existerar inte, varken på sjukhuset eller i hemsjukvården, utan man använder små frottéhandukar och tvättar patienterna med. Vilket är väldigt bra miljötänk egentligen. Kanske lite ofräscht i längden. Som Anna skrev tidigare så får vi alla känslan av att vårdhygienen är av lite sämre karaktär här... Man använder sällan förkläden och det slarvas emellanåt med handskar.

Det man gör i hemsjukvården här är bland annat hjälper pat på morgonen med "morgonstell" (tvätt, påklädning), byter blöjor, tar blodsocker, ger insulin, ger mediciner, tappar patienter (= tappa på urin), byter morfinplåster, ordnar mat till dem, hjälper till på med stödstrumpor, lägger om sår, delar medicin i dosetter, läggning på kvällen, hjälper till med duschning m.m. Patienter har väldigt sällan kateter här enligt våra upplevelser. Istället använder man ofta uridom eller så tappar man dem flera ggr om dagen.

Detta blev ett väldigt informativt inlägg... för att avsluta det kan jag informera att lunch inte existerar här. Jag har ingen lunch på mitt schema. Alla Bergensare äter nån macka i farten vid lunchtid. Hade en annan svensk tjej på mitt jobb idag som hade med sig pasta med pastasås, sallad, pesto, macka... alla satt tuggandes på sin macka och strirrade ut henne fullständigt medan hon åt. Jag har dessvärre fallit in i detta "mack-och-frukt-träsk" då man egentligen inte har tid att sitta ner och äta varm mat. Arbetet är inte planerat för det.


Har dock inte sjuknit såhär lågt ännu...
/T


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0